کلمه کلیدی را تایپ کنید

پلی اتیلن

پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست ؟ تاریخچه ، انواع پلی اتیلن و کاربرد های آن به شرح ذیل می باشد.

پلی اتیلن

پلی اتیلن ها خانواده‌ای از گرما نرم ها می باشند که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن (C2H4) به دست می آیند از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده می توان خواص مختلفی همچون چگالی – شاخص جریان مذاب –  بلورینگی درجه ای شاخه ای و شبکه شدن وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آنها کنترل کرد .

پلی اتیلنتاریخچه پلی اتیلن

کلمه پلیمر از کلمه یونانی( پلی ) به معنای چند و ( مر ) به معنای واحد و یا قسمت بوجود آمده است . پلیمرها را اشتباها رزبن ، آلاستومر  و پلاستیک نیز می نامند .در حالیکه پلاستیک تنها یک صفت است که برای مواردی به کار میرود که قابلیت تغییر شکل بر اثر فشار را دارا هستند و اغلب اشتباه هم به عنوان یک کلمه است که برای صنایع پلاستیک و تولیدات آن بهکار میرود . اولین بار کلمه پلیمر توسط شیمی دانی به نام رنالتدر سال ۱۸۳۵ به کار رفت . اولین کاربرد تجاری مواد پلیمری در سال ۱۸۳۴ با کشف کاوچو آغاز شد . از این رو اولین پلاستیک مصنوعی با نام نیترات سلولزی در سال ۱۸۶۲ کشف و در سال ۱۸۶۸ وارد بازار شد .

پلیمرها  

به سه نوع پلیمرهای طبیعی ، طبیعی اصلاح شده و مصنوعی تقسیم می شوند .

انواع پلی اتیلن

طبقه بندی اتیلن ها بر اساس دانستنیه آنها صورت می گیرد که در مقدار دانستنیه اندازه زنجیر پلیمر و نوع و تعداد شاخه های موجود در زنجیر دخالت دارد .

HDPE یا پلی اتیلن سنگین

دارای زنجیر پلیمری بدون شاخه است .
نیروی بین مولکولی در زنجیره بالا و استحکام کششی آن بیشتر از بقیه است .
شرایط واکنش و نوع کاتالیزور مورد استفاده در تولید HDPE موثر است .
برای تولید بدون شاخه معمولا از روش پلیمریزاسیون با کاتالیزور زیگلر – ناتا استفاده می شود .
جهت تولید لوله پلی اتیلن برای کاربرد های تحت فشار از پلی اتیلن سنگین استفاده میشود .

LDPE یا پلی اتیلن سبک 

دارای زنجیری شاخه دار است . بنابراین زنجیر های  LDPE نمی توانند به خوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری است . این نوع پلی اتیلن معمولا با روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می شود . از خصوصیات این پلیمر انعطاف پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانی ها است . جهت تولید لوله پلی اتیلن مخصوصا آبیاری و سایز های ریز برخی تولید کنندگان از این نوع مواد استفاده می کنند که توصیه نمی شود.

LLDPE یا پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین 

یک پلیمر خطی با تعدادی شاخه های کوتاه است .
معمولا از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلگن ها بلند زنجیر ایجاد می شود .
MDPE یا پلی اتیلن با دانستیه متوسط است و در تولید لوله های پلاستیکی و اتصالات لوله کشی معمولا از MDPE استفاده می شود .
برخی تولید کنندگان از این نوع مواد برای تولید لوله پلی اتیلن جهت مصارف گاز رسانی استفاده می کنند .

کاربرد پلی اتیلن 

کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیک مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد . از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه های پلاستیک استفاده می شود . LDPE در تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد . در تولید لوله های پلاستیکی و اتصالات لوله کشی معمولا از MDPE استفاده می کنند .
مواد پلیمری یا مصنوعی کاربردهای وسیعی از جمله در ساخت وسایل خانگی ، اسباب بازی ها ، بسته بندیها ، کیف و چمدان ، کفش ، میز و صندلی ، شلنگها و لوله ها یا انتقال آب ، مواد پوششی به عنوان رنگها برای حفاظت از خوردگی و زینتی لاستیک ها یا اتومبیل و بالاخره به عنوان پلیمرهای مهندسی با استحکام بالا حتی در دماهای نسبتا بالا در ساخت اجزایی از ماشین آلات دارند .

منابع :

دانش و صنعت پلی اتیلن

ویکی پدیا

ارسال نظر

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند