کلمه کلیدی را تایپ کنید

وضعیت آشفته پلی پروپیلن های نساجی

وضعیت آشفته پلی پروپیلن های نساجی

وضعیت آشفته پلی پروپیلن های نساجی
چند راهکار برای حل بحران PP نساجی 
آیا پتروشیمی ها بازار را مدیریت میکنند ؟

هفته ها است که بار دیگر این گروه کالایی با رقابت قیمتی بسیار بالایی معامله می‌شود و متاسفانه اقدام مشخص و مناسبی در جهت کنترل بازار این محصول انجام نشده است .

 

به گزارش اینپیا ، در روزهای اخیر شاهد گزارش های بسیاری از سوی کارشناسان بوده ایم که معتقدند پتروشیمی ها بازهم دست مدیریت بازار و گریدها زده اند و این بار گریدهای پلی پروپیلن های نساجی هستند که برای واحدهای تولیدی ، مسئله آفرین شده اند .

وضعیت آشفته پلی پروپیلن های نساجی

راهکارها برای کنترل التهاب معاملات پلی پروپیلن های نساجی
  • افزایش حجم کلی عرضه ها : در حال حاضر حجم عرضه های این گروه جوابگوی تقاضای بازار نبوده ، در نتیجه نیاز است حجم کلی عرضه های این گروه به میزان بیش از ۸۰۰۰ تن برسد . هرچند که باید این عرضه به خوبی در بین گریدهای با MFR متفاوت سرشکن شود .

در گذشته بارها مشاهده شده است که پتروشیمی‌های تولیدکننده این محصول به طور هماهنگ عرضه ها را مدیریت کرده و برخی در اوقات تنها اقدام به تولید گریدهای باMFI پایین کرده و در نتیجه وقتی بازار با کمبود گریدهای با MFI بالاتر شد اقدام به تولید محصول می‌کند ولی در شرایط کنونی تقریباً عرضه ها متعادل است و فقط حجم کلی عرضه ها کافی نیست و باید حجم عرضه های این گروه به طور کلی افزایش یافته و به دو قسمت تقسیم شده تا قسمت عمده محصول توسط شرکت های اندکی خریداری نشود .

  • کنترل تقاضا : این مورد می‌تواند با اقداماتی نظیر تقسیم تقاضا به دو قسمت عرضه اولیه افزایش عرضه و اعمال سقف ثبت سفارش برای گرید های مختلف توسط بورس کالای ایران اشاره کرد
  • بازنگری سهمیه های بهین یاب و تفکیک سهمیه ها بر حسب کالای تولیدی : متاسفانه در حال حاضر بدون توجه به تولید محصولات توسط کارخانه ها به هر پروانه تولیدی سهمیه کلیه پلی پروپیلن نساجی اختصاص داده شده است . در نتیجه هر واحد تولیدی دارای سهمیه می‌تواند نسبت به ثبت سفارش در تمامی گرید های عرضه شده بدون توجه به میزان MFI آن اقدام کند که همین موضوع یکی از دلایل ایجاد تقاضای کاذب در این گروه کالایی است . ولی اگر به طور مثال برای کارخانه ی تولید گونی تنها سهمیه ثبت سفارش برای گرید های با MFI3-6 و مورد مصرف این صنعت ارائه شود دیگر این کارخانه توان ایجاد تقاضای کاذب در مورد گرید های با MFI بالاتر را نداشته و در نتیجه به نوعی به مصرف‌کنندگان واقعی این گرید ها کمک می شود .

امید از بورس کالای ایران و سایر نهادهای ناظر با اقدامات خوب خود به بهبود اوضاع معاملاتی این گروه کالایی کمک کنند.

پلی پروپیلن شیمیایی

همانطور که در مورد نحوه اختصاص سهمیه ها برای گروه نساجی مطرح شد لزوم بازبینی سهمیه‌های بهین یاب برای این گروه کالایی به شدت احساس می‌شود تا در این گروه نیز به طور مثال یک تولید کننده لوله  از پروپیلن تنها حق ثبت سفارش در پلی پروپیلن گرید لوله را داشته باشد و موجب ایجاد تقاضای کاذب در سایر گریدها نشود .

PET بطری

در هفته سوم دی ماه دو گرید ۷۸۱ و ۸۲۱ نیز از گرید های جذاب بازار بودند که رقابت قیمتی ۱۰ درصدی و ۹ درصدی را تجربه کردند . با توجه به آزاد شدن صادرات پریفرم بطری که در هفته های گذشته به آن اشاره شد تقاضا برای این گروه کالایی افزایش یافته است .

ارسال نظر

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند