کلمه کلیدی را تایپ کنید

پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات (PET)، کاربردها ، مزایا و معایب به شرح ذیل می باشد.

 پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات(PET) یک پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی استرهاست که به روش پلیمریزاسیون مرحله ای از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو اتیلن گلیکول (MEG) تولید می گردد . دمای انتقال شیشه این پلیمر حدود ۸۰C می باشد.

پلی کربناتکاربردهای پلی اتیلن ترفتالات 

این پلیمر برای تولید انواع بطری ها ، ورق ، تسمه و قطعات تزریقی بکار می رود . بطری های PET برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات از جمله : آب معدنی ، نوشابه های گازدار روغن های گیاهی ، مواد دارویی و بهداشتی و آرایشی بکار می رود . امروزه این بطری ها جایگاه بسیار منحصر بفردی در صنعت بسته بندی پیدا کرده اند.

کاربرد ها و خواص PET

امروزه PET عمدتاً از ترکیب اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک با کمک گرما و کاتالیزور بدست می آید که پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال ها است . خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه ، PET مانند استحکام مکانیکی بالا استحکام اتصالات ، شفافیت ، وزن سبک ، بی خطر بودن آن از نظر سمیت و نفوذ ناپذیری در برابر CO2 سبب شده است که به طور گسترده ای در ساخت فیلم های عکاسی ، بطری های نوشیدنی ، و الیاف به کار رود . همچنین در تهیه الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و Staple ، POY منسوجات و پوشاک کاربرد دارد . به علت اثر نداشتن PET در مزه و پایداری در برابر گرما به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود

مزایا و معایب استفاده از پلی اتیلن ترفتالات

مزیت استفاده از بطری های PET این است که درب بطری به راحتی باز می شود و قابلیت بسته شدن مجدد را دارد و همچنین سبک و ارزان قیمت می باشند . PET به طور ذاتی مشخصات پلاستیک های زیست تخریب را دارد و در مدت دو سال در زیر خاک بیش از ۳۰ درصد آن تخریب می گردد که بازیافت PET و تبدیل آن به محصولات قابل مصرف راه حل مناسب تری است . این مواد با اینکه درصد وزنی کمی از کل ضایعات جامعه (حدود ۷ درصد) را تشکیل می دهند ولی به علت چگالی کم ، حجم بالایی حدود ۳۰ درصد کل ضایعات را در بر دارند . به طور معمول حدود ۸۰۰ کیلوگرم زباله در هر متر مکعب فضای دفن جای می گیرد در حالیکه یک متر مکعب فضای دفنی تنها می تواند ۳۵ کیلو گرم بطری را در خود جای دهد.

منابع :

دانش و صنعت پلی اتیلن 

ویکی پدیا

ارسال نظر

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند