کلمه کلیدی را تایپ کنید

پلی کربنات

پلی کربنات

پلی کربنات ، ویژگی ها و موارد مصرف آن به شرح ذیل می باشد .

  پلی کربنات

از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است؛ و به گستردگی در زمینه‌های قالب سازی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. این نوع پلاستیکها به گستردگی در صنایع شیمیایی نوین کاربرد دارند از انواع آن میتوان به پلی کربنات تخت اشاره کرد. پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه‌ای مناسب به جای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی کربناتمشخصات فنی و فیزیکی

ورقهای پلی کربنات کروگیت خاصیت خود خاموش شوندگی دارند. در محدوده دمایی وسیعی از ۴۰- تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارند.
همچنین از خواص عالی نوری برخوردارند، مقاومت به ضربه‌ای آن‌ها درحدود ۱۲۰ برابر شیشه معمولی است.
دربرابر اغلب مواد شیمیایی و حلالها مقاوم هستند. وزن سبک در حدود ۱/۲ شیشه هم ضخامت آن و حمل و نقل و نصب آسان، مقاومت در برابر شعله کلاس B1، از جمله محاسن آن می‌باشد، همچنین عایق مناسبی برای گرما و صوت می‌باشند.

ویژگی صفحات پلی کربنات 

۱-خواص شیمیایی
ورق های پلی کربنات در درجه حرارت اتاق، و در مقابل اسیدهای الی و معدنی، روغن ها و محلول نمک های خنثی، هیدروکربنهای آلیفاتیک و الکلها مقاوم می‌باشند . مقاومت شیمیایی این ورق ها در مقابل بسیاری از مواد پاک‌کننده درزگیرها و چسب‌های موجود در بازار با توجه به نتایج آزمایش های متعدد محرز گردیده‌ است.

۲- مقاومت در برابر ضربه و خراش
مقاومت ضربه‌ای ورقهای پلی کربنات ۲۵۰ برابر شیشه هم ضخامت با آن می‌باشد. انواع ورقهای پلی کربنات در برابر خش و خراش در شرایط بسیار سخت آزمون، مقاومتی نزدیک به شیشه از خود نشان می‌دهد.

۳- عایق حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی
ورقهای پلی کربنات نور خورشید را جذب و در نتیجه هزینه تهویه مطبوع را در فصل گرما کاهش می دهند. این ویژگی در زمستان نیز باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده است . و به دلیل خاصیت عایقی بهتر نسبت به شیشه، سالیانه می‌توان به میزان ۳۰ لیتر سوخت مایع به ازاءهر متر مربع صرفه جویی نمود.

۴- خود خاموشی و اشتعال ناپذیری

ورق های پلی کربنات آتش نمی‌گیرد . شعله‌ور نمی‌شود و در دمای بالای حریق به آرامی ذوب می‌شود و مانع گسترش آتش شده و به صورت خود به خودی خاموش می‌شود.

موارد مصرف

در صنایع اتومبیل جهت تزئینات داخلی خودرو، ساخت داشبورد و متعلقات آن، ساخت سپر و پانلهای داخلی و شیشه‌های چراغ اتومبیلهای مدرن، در صنعت تولید هولوگرام در مرحلهٔ ریکمباین در ساخت مستر شیم نیکلی، در صنایع بهداشتی و پزشکی جهت ساخت بطری‌های شفاف برای بسته‌بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت انواع عینکهای طبی و صنعتی و همچنین تهیه لنزهای چشمی در رنگهای مختلف، لوازم دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون و ساخت آمپول بدون سوزن،

در صنایع برق و کامپیوتر جهت ساخت کانکتورهای الکتریکی، لوازم الکتروتکنیک، ساخت دیسکهای فشرده ،تزئینات و پوشش کامپیوترها، و در صنایع ایمنی جهت ساخت کلاه ایمنی، عینک‌های ایمنی، ماسکهای گاز و پوشش‌های محافظ و همچنین در صنایع نظامی جهت ساخت شیشه‌های مقاوم جلوی هواپیماهای شکاری و ساخت شیشه‌های ضدگلوله کاربرد دارد.

منابع : ویکی پدیا

ارسال نظر

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند