کلمه کلیدی را تایپ کنید

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید ، مزایا و معایب آن به شرح ذیل می باشد.

پلی وینیل کلراید(polyvinyl chloride)

پلی وینیل کلراید یا همان pvc نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است . در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است . به طور عمومی بیشتر از ۵۰% از پی وی سی ساخت بشر درساختمان سازی استفاده می شود ؛ زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم بندی می شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب ،سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است. با وجود ظهور یک ماده ایده آل در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد.

پلی وینیل کلرایدپی وی سی و دستگاه تزریق پلاستیک

این پلیمر همچون دیگر پلیمرها می‌تواند در فرآیند قالب‌گیری تزریقی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، حضور کُلُر در ساختار ماده موجب پیچیده شدن فرآیند می‌گردد . دلیل این امر در حقیقت بدین خاطر است که پی وی سیِ مذاب گاز سمیِ فرساینده‌ای از خود متساطع می‌کند. طبیعتاً، کارگاه‌های میزبان این ماشین‌آلات می‌بایست به سیستم تهویه‌ی مناسبی مجهز گردند . همچنین، استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد ضد زنگ یا مواد با لایه‌ی کروم در ساختار قالب امری ضروری است. آب‌رفتن و کوچک شدن پی وی سی در فرآیند تزریق معادل ۱ تا ۲ درصد خواهد بود و البته بسته به مواردی همچون سختیِ مواد، ابعاد گیت ، دمای ذوب ، ضخامت قالب ، دمای قالب و درصد و نوع افزودنی‌ها متغیر خواهد بود.

آیا پی وی سی سمی است؟

از آنجاکه پی وی سی در زمان سوختن موجب آزادسازی بخار کلرید هیدروژن می‌شود، می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی قلمداد گردد. عموماً در کاربردهایی که احتمال وقوع آتش‌سوزی بالا باشد ، از سیم‌های الکتریکی با عایق‌های فاقد پی وی سی استفاده می‌شود . این بخارها همچنین در زمان ذوب شدن ماده نیز آزاد می‌شوند و در نتیجه فرآیند تولید و بهره‌گیری از پی وی سی می‌بایست تحت نظارت و با دقت کامل به انجام رسد.

مزایای پی وی سی
  1. در مقایسه با پلیمرهای دیگر از چگالی بسیار بالایی برخوردار است (چگالی نسبی در حدود ۱/۴)
  2. بسیار سخت و نسبت به تغییرشکل مقاوم است.
  3. به سادگی در دسترس بوده و در نتیجه نسبتاً ارزان است.
  4. پی وی سیِ خشک از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار است.
  5. از مقاومتی بسیار خوب در برابر مواد شیمیایی و بازها برخوردار است.
معایب پی وی سی
  1. از ثبات حرارتی بسیار ضعیفی برخوردار است . بدین خاطر، معمولاً در دماهای بالا از افزودنی‌های تثبیت‌کننده در فرآیند تولید استفاده می‌گردد.
  2. در زمان سوختن یا ذوب شدن موجب آزادسازی بخارهای سمی می‌شود.
کاربرد پلی وینیل کلراید

مواردی استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل:وینیل سایدینگ،علامت مغناطیسی کارت ها،برش عمودی پنجره ها،صفحات گرامافون،لوله،لوله کشی،کانال و لوازم نصب کردنی،کیف های ارزان قیمت،پنجره های تاریک(بدون دید)و در شکل نرم آن برای لباس،اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده،کف سازی و ساختن سقف،پوسته کابل های الکتریکی ،توپ های بازی سبک وزن وجود دارد.همچنین ماده ایست که اغلب برای لوله کشی آب و فاضلاب به علت ارزان بودن طبیعی و انعطاف پذیر بودن استفاده می شود.

منبع : ویکی پدیا

ارسال نظر

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند